Zorginstellingen en CRM-software

Geplaatst op

Elk bedrijf van elke sector kan profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Dit geldt ook organisaties die geen deel uitmaken van de industrie of dienstensector. Ook zorginstellingen kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Echter spelen branchespecifieke factoren die kenmerkend zijn voor deze sector een rol. Daarom willen de rol van CRM-software in de zorgsector uitlichten en laten zien hoe een dergelijk systeem verschilt van een generiek CRM-softwaresysteem. Wat is CRM? Vind het uit de rest van deze blog!

Algemene CRM-systemen

Een CRM-systeemoplossing kan functies hebben op de volgende gebieden: marketing, klantenservice, verkoop, contactbeheer, callcenter en nog veel meer. Op het gebied van marketing speelt marketing automation met CRM bijvoorbeeld vaak een belangrijke rol. In onze snel veranderende tijden stelt het bedrijven in staat om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken met de meest gepersonaliseerde content mogelijk. In de verkoop gaat het bijvoorbeeld om uitgebreid leadmanagement. Dit stelt organisaties in staat om snel en gericht de meest kansrijke kansen te identificeren.

Gegevensbescherming in de zorg

Kenmerkend voor de zorgsector is dat er bijzonder hoge eisen worden gesteld aan gegevensbescherming. CRM-systemen voor de gezondheidszorg slaan zeer gevoelige patiëntgegevens op en beheren deze. Deze moeten worden beschermd. Branchespecifieke CRM-systemen voor de gezondheidszorg voldoen standaard al aan deze eisen. Zorginstellingen die op zoek zijn naar een passende softwareoplossing moeten zich daarom in het selectieproces richten op branchespecifieke systemen. Daarnaast moeten zorginstellingen altijd gedetailleerde specificaties opstellen. Hierin staan alle belangrijke eisen voor een geschikt systeem. Het dient als een belangrijke basis in het besluitvormingsproces.

Functionaliteiten CRM-software voor de gezondheidszorg

EPD

Een elektronisch patiëntendossier, afgekort EPD, bevat alle medische resultaten en informatie van eerdere onderzoeken en behandelingen van een patiënt buiten de grenzen van een praktijk of andere zorginstelling. In het EPD blijft zo alle belangrijke gezondheidsinformatie over een patiënt bewaard. Deze gegevens zijn van onschatbare waarde voor verdere behandelingprocedures. Het digitaliseren van deze informatie zorgt ervoor dat alle belangrijke gegevens te allen tijde beschikbaar zijn en binnen enkele seconden via een centrale locatie toegankelijk zijn.

Afsprakenbeheer

Elektronisch afsprakenbeheer is een van de belangrijkste instrumenten in het administratieve beheer van klantrelaties in de gezondheidszorg. Door de dagelijkse hectische processen en strakke planning kan zelfs een kleine vertraging in de ochtend leiden tot verdere, ernstige vertragingen en dus langere wachttijden voor patiënten. Planningssoftware zorgt ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot dezelfde gegevens in hetzelfde systeem. Dit betekent dat zij op elk moment telefonisch of persoonlijk informatie kunnen verstrekken en tegelijkertijd kunnen zien welke afspraken door andere medewerkers zijn geregeld. Herinneringen kunnen ook worden gemaakt met behulp van software-automatiseringen.  Deze kunnen dan weer worden doorgegeven aan de patiënten. Zo kunnen medewerkers van de administratie patiënten die de volgende dag een afspraak hebben telefonisch herinneren.

Over ons

We houden je op de hoogte van informatie over de thuiszorg en aanverwante gezondheidsonderwerpen.

Contactgegevens

Via info @ amstellandthuiszorg.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden